Dragracing

Ja nu är man tillbaka i raceträsket igen, hur kunde det bli så? Det jag kan säga är att dragracingen har gett mig så mycket goda vänner landet runt. Det här borde klassas som en drog, det är heltklart beroende framkallande. Och nog ger det en kick när när man står på startlinjen och skall släppa ut kopplingen. Men skall man hålla på med dragracing skall man ha en ängels tålamod, man får lära sig att vänta.

Här nedanför har ni lite information från dom gångna åren.  

Jag har tävlat i dragracing mellan 1999-2006, jag provade en gång -89, då på en Yamaha FZR 1000. Sedan dess har det nästan bara varit SUZUKI för hela slanten. Undantag för 2001 då jag körde en Honda blackbird med turbo åt Peder Lundberg. Då var vår målsättning att åka fortare än någon gjort, det lyckades vi med, samt att vi vann cupen det året.

-99: Körde jag SGB Super Gas Bike på en -89:as GSXR 1100. Motorn var på 1216cc, hemma portad topp med 30/26 ventiler. Mikuni RS 40 förgasare. Åkte som bäst 9.40-239km/h. Jag vann även stans snabbaste hoj på Bike Weekend som är en av dom tävlingarna som jag minns bäst. Jag vann Bothnia drag bike cup det året.

 sg-99.jpg  

Till år 2000: Då bygde jag om den till en Pro Street Bike.

Motorn var på 1371cc, lättade JE kolvar, fortfarande hemma portad topp, samma som tidigare . Grenröret byttes från ett V&H till ett Cope step header. Mikuni RS 40 förgasare. Tanken gjöts i glasfiber och kåporna blev GSXR 750 -96. Elsystemet byggdes nytt och lätt. Aluminium bultar där det gick. Första "STORA" tävlingen körde jag på Tullinge Anders Abrahamsson hade tidigare kört klass rekord på 8.92, det kapade jag till 8.91-254km/h, jag vann även den tävlingen, en otrolig känsla. Jag vann Bothnia Drag Bike cup även detta år.

psb5.jpg

År 2001: Då blev jag sugen på att prova turbo, vem vender man sig till då här uppe i norr, jo till Mcxpress Racing. Jag pratade med Erik och han sa att Peder Lundbergs vassa Honda sog och sammlade damm. Jag fick förtroendet av Peder att köra hela Nordic Pro Street Cup som det hette då. Det var lite trixigt i början, men i Mora släppte det, körde nytt klass rekord på 8.76-279km/h. Något jag mins från Honda tiden var att den hade ett otroligt vrid, tror det satt ett mitsubishi 19T, laddtrycks stryningen var bara en vippa på styret 260/330hk, pest/kolera. Mins att man kunde bara lägga det högre laddtrycket på terans växel, annars fick man tanken i ansiket. Hur som haver, jag vann NPSC 2001 och hade åkt snabbare än någon gjort. På den här tiden körde ingen med shifter eller avanderad laddtrycks styrning.

npsc2001.jpg

Jag fick tyvärr inte lös pengar att köpa Hondan, så den lämnades tillbaka.

2002: Då blev det dags att damma av min sugmotor trimmade hoj igen. Nu hade jag bytt insugs ventiler till 31,5 och trydvall hade svtsat d port på avgas. Jag hade fått låna Tecnomagnsium fälgar av Tobbe Granered, så den var ännu lättare, tror den vägde 173kg om jag mins rätt. Vann Bothnia Drag Bike Cup igen. Körde som bäst 8.83-259km/h 

psb7.jpg

 2003: Då vart det turbo på min GSXR MCxpress gjorde jobbet, nu flyttades även sving infästningen, det jobbet gjorde jag själv. Hojarna blev blåa, detta år körde även min fru Ulrica SB Street bike. Jag körde som bäst 8.83 tror jag.

twowheels.jpg

2004: Var det mest bara rappel, inget funkade för mig, men för Ulrica som körde SB. Street bike, hon vann på Bike Weekend det är hon ensamm tjej att ha gjort, ja jag var stollt som en tupp. Hon har även ett par till pall platser.

2005: Ingen körnig, jag sålde turbosatsen till Norge och chassiet till Skåne. Ulrica sålde sin till Sundsvall.

2006: Då fick jag förtroendet att köra Tomas Hedmans 1425cc sug motor trimmade Pro Street Bike, men pga benbrott på enduro hojen förstöde jag den säsongen, men körde 8.63 med den. Men den cykeln hade helt klart potensial, skulle lätt kunnat gå 8.50, en turbohoj brukar inte vara lätt körd, men en potent sugmotor är inte heller helt lätt. Men det skall ju vara en utmaning. Några pallplatser hans det med i allafall.  

hedmans.jpg  

Sedan blev det uppehåll.

2011: Jaha, då var man på startlinjen igen, även denna gång på någon annas maskin. Joacim Henningsson och jag länge pratat om att vi skulle bilda ett team, med mig som pilot och han sköter skruvningen. Ni som känner mig, hur skall jag kunna hålla mina fingrar därifrån? Vi får helt enkelt hjälpas åt. Nu har Pro Street Bike klassen blivit för dyr, för oss så vi åker SCB i stället, en klass där man kör mot ett breakout på 8.80.

Första testen med hojen vart kalkon, den fick bara bränsle 100-150m ut sedan torkade den in, vi skruvade mest hela helgen, det blev bara tre repor den helgen. Men nu har Jocke fått ordning på den, han var och körde test and tune i åmsele, sök på det på yuotube så får ni se.

På resan hem satt vi och pratade och kom fram till att jag lånar Jockes andra chassie och lyfter i min turbomotor så har vi två hojar i teamet till 2012. Nu föll det sig så att jag köpte ytterligare en hoj, även den med turbo. Nu har jag startat en garage tråd på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=246774 här är länken.

Väl mött 2012: Mvh Peter Sjödin

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)